Juri Markkula har under några år använt ATOS 3D-scanners för att digitalisera komplicerade objekt som förmultnade löv, gräs och annat som finns på marken. Därefter har det noggranna 3D-scannade underlaget använts för att noggrant fräsa fram ett konstverk. Konstverket har sedan målats med två olika nyanser, en för skugga och en för ljus. Resultatet blir väldigt speciella konstverk.

Cascade fick uppgift att 3D-scanna en målning av Carl Larsson på Nationalmuseet i Stockholm för att identifiera 3D-formen av målningen så att den kan monteras på en upphängningsanordning som stödjer och inte skadar målningen.

har vi hjälpt företag med reverse engineering, Att kunna skapa en digital 3D-modell från en fysisk detalj är lika fantastiskt som att 3D-printa en fysisk detalj från en digital 3D-modell.

Den här funktionen har funnits i ATOS-programvaran i 5 år och det behövs således ingen extra programvara för att kontrollera defekter på ytor. Surface Defect Map funktionen har ständigt förbättrats under åren och blivit mer och mer automatiserad varför

3D-scanning blir mer och mer accepterat som en metod för kvalitetskontroll eftersom information erhålls för hela objektets yta istället för ett fåtal kontrollpunkter. När nu detta arbetssätt går att få automatiserat har intresset ökat. Tack vare GOMs sätt att automatisera 3D-scanningen blir kvalitetskontrollen effektiv i tid och pengar.

GOM har utvecklat funktionen "Surface Detection Map" ytterligare och höll nyligen ett webinarium där tekniken visades upp. I en ...